مدرس آواز ایرانی در گفت و گو با فرهنگ اقتصاد اعلام کرد؛
حفظ و ماندگاری هنر ناب موسیقی ایران در گرو سیاست گذاری درست حمایتی است
"حسام صحرایی " آوازخوان و آوازپژوه موسیقی و مدرس آواز ایرانی درگفتگویی اختصاصی با "فرهنگ اقتصاد" اظهار نمود: آثار موسیقایی یک هنرمند زمانی می تواند ماندگار و اثرگذار باشد که خود درخلق آثارش به معرفت درونی برسد.
حسام صحرایی(متولد ۱۳۵۱ در شهر ری) هنرمندی خوش ذوق و بی ریا و بی تکلف است.
وی شروع فعالیتهای هنری خود را از دوران دبستان و راهنمایی با عضویت در گروه سرود مدرسه آغاز نموده است و از سال ۱۳۷۲ به بعد شروع به یادگیری آواز ایرانی و ردیف دستگاهی از طریق نوار و ردیف استاد محمود کریمی اقدام می کند و از سال۱۳۷۵ در کلاسهای استاد رضوی سروستانی شرکت نمود و این روند تا زمان بیماری و فوت ایشان ادامه داشت؛ بعداز آن در کلاسهای استاد کریم صالح عظیمی شرکت کرد و نهایتا در این مرحله آموزش کامل ردیف دستگاهی به پایان رسانید.
پس ازاین کسب موفقیت شور و شوق فراوان هنرآموزی در او انگیزه مضاعفی شد تا از محضر استاد علی اصغر شاهزیدی کسب فیض نماید.
صحرایی با این روحیه شیفتگی وپویندگی که در فراگیری آواز اصیل ایرانی دارد وهمچنین باشور و اشتیاق بیش از پیش در سیر آشنایی سایر مکاتب قدما را با ذهنیت تحقیقی و پژوهش اش در آمیخت در نتیجه سبب شد تا در آشنایی با مکتب های آواز دیگر ازجمله مکتب اصفهان و ظرائف آن درمحضر سایر استادان آواز سنتی و راهنمایی های سودمند بزرگانی چون استاد عبدالوهاب شهیدی،نادر گلچین ، حسن ناهید ، شاپور رحیمی مشتاقانه ،متعهدانه با انس و الفت و همنشینی و شوریده سرانه هنر آواز را فرا بگیرد.
این دلشده موسیقی با دلدادگی فراوان آموزش ساز سه تار را نیز از محضر استاد حمید سکوتی فراگرفت.
شایان ذکر است این آواز خوان پژوهشگر همواره در مسیر فراگیری و حتی آموزش و تدریس آواز ایرانی به هنرجویان آواز دراقصی نقاط ایران با آموزش آنلاین نیز همت عالی گماشته است.
گفتنی است: این دلداده موسیقی اصیل ایرانی حضوری درخشان در برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون به عنوان کارشناس موسیقی داشته و حتی در برگزاری کنسرتهای متعدد با اجراهای ستودنی در شهرهای مختلف کشور و از جمله در تالارها و فرهنگسراهای تهران از خود به نمایش گذارده است.
با این تفاسیر گفتگویی صمیمانه ای با این هنرمند ارزنده و با اخلاق انجام داده ایم تا با نظرات و دیدگاههای راهبردی این هنرمند پژوهشگر درباره موضوعات مختلف موسیقی ایران آشنا شویم و با وی به واکاوی این موارد ازجمله: خصوصیات موسیقی اصیل ایرانی، بررسی رمز و راز ماندگاری صدا وتاثیرگذاری آثارموسیقایی برجسته براذهان ، بهداشت صدا،اصل ارزشمند پژوهش درموسیقی و همچنین تحلیل برخی از موانع ،چالشها باارائه راهکارهای راهگشا و تشریح دغدغه های پیش روی هنرمندان پرداختهایم که در پی می آید.
-صحرایی براین باور است که خلق آثار ماندگار و اثرگذار منبعث از معرفت درونی و معنوی یک هنرمند است و در این زمینه می افزاید:نگاهی تطبیقی به آثار هنری و بررسی زندگی و شخصیت موسیقیدانان بواسطه آثار به جای مانده از آنان بیانگر میزان اثرگذاری هر از یک آنها در خلق آثارشان کاملا مشهود است.
وی اظهارداشت: در خلق یک اثر جاودانه!جذبه، سیر و سلوک عرفانی هنرمند و حتی اتصالش به عالم معنا بسیار تاثیرگذار است،بالطبع به همان اندازه اثرگذاری و جاودانگی آثارشان در بین آحاد مردم نمایان است.
وی با اشاره به علل فراز وفرود جایگاه هنری برخی از موسیقیدان ها درطول عمر هنری خود گفت:یکی از موانع جدی ارتقا جایگاه هنرمند که تحت الشعاع خود قرار میدهد، ابتلا آنها به آفات هنری متعدد در طول عمر هنری شان است از جمله این آفات؛ گرفتار باز تکرارشدن هنرمند است!که اگر هنرمند مدبرانه و آگاهانه با وسواسی خاص درانتخاب شعرو آهنگ درخلق آثارهنری مداقه نماید قطعا از این آفت مصون خواهد ماند یا لاقل کمتر دچار خواهند شد.
وی آفت دیگر را تقلید و کپی سازی یا مشابه سازی درخلق اثر هنری را از سبک آثار بزرگان موسیقی ازدگر نقصان ها برشمرد و گفت:یک هنرمند صاحب سبک واصیل طبیعتا ازاین نواقص خود را آگاهانه و اندیشمندانه برحذر میدارد زیرا که ابتلا به این آفات در دنیای هنر با روح ماندگاری و اثرگذاری یک اثر درخشان منافات دارد.
صحرایی افزود: ناگفته نماند تقلید حداقلی در شروع کار هنرمند ایرادی ندارد و به نوعی ضروری می نماید و لی تداوم آن معضل جدی درمسیر رشدوتعالی هنرمند است.
وادامه داد: نقص عملکردی دیگر هنرمند در مسیر رشد وتعالی مبحث اکتفا نمودن وبنوعی قانع بودن درخلق یک اثر نسبتا موفق خود است بگونه یی که هنرمند تازه کار مثلا به صرف داشتن صدای خوب یا احیانا در کارتقلیدی خوش درخشیده است و تثبیت دراین مرحله، به اصطلاح “درجا زدن”را به دنبال خواهد داشت و مانع رشدو تعالی بیشترش می شود.
وی افزود: الگوبرداری و تقلید هنری آوازی تاحدی خوب است که بتواند مسیرساز درجهت خلق و نوآوری مداوم باشد درغیر اینصورت کپی برداری و مشابه خوانی خواهدبود و سرانجام! متاسفانه مثل حباب محو شدن را درپی خواهد داشت و یا نهایتا ادامه کار هنری در سطوح پایین اجرا یی در مجالس عروسی و یا سفره خانه ها خواهدبود.
این آواز خوان و آواز پژوه موسیقی سنتی درادامه در مورد موسیقی اصیل ایرانی بخصوص دوره قاجارگفت: گنجینه ارزشمند موسیقی ما همچون میراث فرهنگی همانند آثار ابنیه تاریخی است که از پیشینیان به ما ارث رسیده است و طبیعتا تا بدین روز دچار تغییر وتحولاتی شده و این موسیقی در مقایسه با آثار امروز یقینا در اجرا وادای شعر وکلام تفاوت پیدا کرده است.
وی درادامه اضافه کرد:باید اذعان کرد که آواز ایرانی که الان ما میشنویم در مقایسه با دوره قاجار باحتمال زیاد از حال و هوای درونی و معنوی کمتری برخوردار است و واقعیتی که در موردشان باید پذیرفت آنها با حداقل امکانات این آثار پربار را صرفا با اتکاء برحجم و قدرت صدا ی ذاتیشان خلق کرده و برایمان به یادگار گذاشتند.
وی در این زمینه اظهار داشت:در ارزیابی آثار فعلی نیز باید گفت هرچند که این آثار همانند آثار آن دوره از معنویت و اثرپذیری بکر و ناب آنچنانی برخوردار نیستند ولیکن برخی از آثار موسیقی درخشان فعلی حتما متاثر از حال و هوای زمان ما است و مقبولیت خاص و عام این آثار؛ دلیلی بر این ادعا است.
وی افزود: موسیقی نیز همانند سایر قالبهای هنری بازتاب روح جامعه زمان خویش است
ونمی توان گفت آثار فعلی به تاسی از آثار موسیقایی دوره قاجار باید به همین صورت دست نخورده بماند و به آیندگان برسد که این امری محال است زیرا که آثارهنر واقعی در هرشاخه ای دارای روح پویا و خزنده است.
صحرایی اضافه کرد: باید درنظر داشت که با امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته امروزی که هم در اجرا وثبت و ضبط آثارهنری که دچار گوناگونی متعددی شده؛ حتی درمبحث شنیداری آثار متنوع نیز خیلی بهتر شده است.
وی رعایت اصول بهداشت و سلامت صدا و مراقبت از صدا و حنجره یکی از الزامات حفظ صدای قدرتمند برشمرد و گفت: درابتدای کار رعایت اصول صداسازی ودرپی آن مراقبت از صدا و حنجره آواز خوان در اوج وفرود از اصول بنیادین حفظ و ماندگاری صدایی قدرتمند می باشد و به موازات این موضوع بهره مندی اهالی موسیقی از امکانات و تجهیزات مدرن نیز می توانند درخدمت خلق آثار هنری شکوهمند و اثرگذار باشند.
وی ضمن اشاره به امکانات مدرن تقویت کننده صدا گفت: این امکانات ازجمله میکروفون خوب و سایر تجهیزات تقویت کننده ها ویا سیستم صدابرداری خوب می تواند در حفظ دستگاه صداسازی و مراقبت ازحنجره و صدای هنرمند کمک شایانی داشته باشد.
وی اشاره داشت: لازم به یادآوری است که در زمان قاجار معیار دانگ صدا هنرمندان وجه قدرتمندی صدایشان بود و به اصطلاح برخی ازآنها که صدای قدرتمندی دراوج داشتند می گفتند فلان هنرمندصاحب ۶دانگ صدا می باشد؛ این موضوع بدلیل نبود میکرفون وتقویت کننده صدا بود که آنها اجبارا می بایستی دراوج صدای خود می خواندند و درآن دوره به نوعی ضرورت ایجاب می کرد و وجه تمایزی در مقایسه آواز خوان ها با یکدیگر بود و درنتیجه برای تفوق قدرت صدایشان در اوج خوانی ممتد به حنجره شان فشار بیش از اندازه می آمد و درنهایت متاسفانه دچار فرسودگی حنجره و آسیب جدی آن می شد.
وی افزود: از شواهد موجود ومطالعه برخی از شرح احوال این هنرمندان مشهود است که اکثرا در سنین بالا کلا حنجره و صدای خود را ازدست می دادند و صدایشان خاموش میشد .
وی افزود:لذا بهداشت حنجره و درست ادا کردن اصوات بخصوص در فراز وفرودها یکی از موارد ضروری و بسیارمهم در ماندگاری و حفظ قدرت صدای آواز خوان است.
وی در ادامه گفت: نکته دیگری که لازم بذکر میبینم؛ در بررسی کیفیت صدا برخی ازآواز خوانها؛ ازجمله استعدادهای جوانی هستند که ازقدرت صدای خوبی برخوردارند ولی متأسفانه از سوز وگرمای لازم یک صدای پخته را ندارند و این درحالیست که هنرمندانی با سن بالا و توانایی هستند که درگذشته ازصدای خوبی برخوردار بودند ولی متاسفانه رفته رفته قدرت صدای شان ضعیف شده ولیکن سوز وگرمای صدا ی خوبی برخوردارند برهمین اساس باید تدبیری در حل این معضل اندیشید.
این آواز خوان موسیقی اصیل ایرانی اظهار داشت:واقعیت مسلم اینست که وجه تمایزی که باعث میشود شنونده از شنیدن یک آواز لذت ببرد، تبحر وصلابت در صداست از نحوه بیان گوینده و خواننده در بیان کلام ،بیان شعر و حس وحالی که آواز خوان به شنونده منتقل می کند ؛ به گونهای که خواننده باید برای آوازش چنان با قدرت و حس هنری خود تصویرسازی برای مخاطب نماید که او خودرا حاضر در این فضای هنری ومعنوی ببیند و از تجسم تصاویر برآمده ازشعروموسیقی حظ روانی ببرد و در واقع هنرمند آواز خوان باید بازیگر روح ادبی اثر باشد؛
وگرنه بیان کلام ومحتوای شعر و ترانه بی روح وبی حس وحال بینمک بیمزه میشود.
صحرایی اظهارداشت: هنرآموز جوان در طی مسیرصاحب نامی وشهرت هنری خود؛ می بایستی با صبوری،پشتکار و حوصله تلمذ از محضر اساتید درجه یک را درصدر امور هنرآموزی خود قراردهد و تا بتواند در فتح قله های موفقیت وسرآمدی تاثیرگذاری هنرش فائق آید.
وی ضمن ستودن پشتکار تامل برانگیز پیشکسوتان و بزرگان به خاطره یی به نقل از استاد ناهید اشاره داشت و گفت: ایشان تعریف می کرد که استاد شجریان در پیروی از سیرآوازی قدما؛ (از استاد ظلی تاسی داشته و از ایشان بسیار الگوگرفته) درسفر ی که از تهران عازم شیراز بودیم، در طول تمام مسیر استادشجریان نوار استاد ظلی را یکسره به دفعات زیادگوش میکرد بطوریکه همه ما از این همه پیگیری و تجسس و پژوهش مداوم او متعجب شده بودیم.
لذا برهمین اساس می توان گفت یکی از شروط موفقیت و سرآمدی یک هنرمند! پشتکار زیاد وتمرکز و دقت فوق العاده داشتن است در فراگیری وهنرآموزی است؛ بطوریکه می بایستی با دقت و ممارست ،حوصله وصبوری فراوان در باز خوانی خلق اثر را تمرین داشت تا به این درجات عالی ازخلق آثار فاخر و ارزشمند نایل شد.
وی ارتباط شاگرد و استادی درآموزش موسیقی اصیل ایرانی را رابطه مریدی و مرادی قلمداد کرد و گفت:این رابطه بگونهای باید باشد که شاگرد با حشر ونشر و حال وهوای استاد خود زندگی نماید تا تجربه محضر استاد وکسب فیض هنری وفراگیری رمز و رموز را در درک معنوی هنر والای موسیقی اصیل ایرانی میسر باشد.
این آواز پژوه برجسته اذعان کرد:هنرجوی واقعی زمانی بسیارموفق و سرآمد خواهد بود که در کنار آموزش وفراگیری هنرموسیقی؛ پژوهشگر تخصصی این هنر نیز باشد و به اصطلاح به روز آوری را بویژه در حوزه اصلی و علاقه مندی خود را به صورت حرفهای دنبال کند.
وی افزود:این واقعیت را باید درنظر داشت که پژوهش موسیقی میتواند ماندگاری اثر توام باخلق ونوآوری آن را تضمین نماید؛ مثلاً علت ماندگاری آثار صبا به خاطر شخصیت پژوهشگرش بود؛ بر همین اساس ما در واقع شاهد صدایی با هویت ایرانی می باشیم.
وی اضافه کرد: دستاوردهای صبا تا به الان همچنان ماندگار است و همه از آن استفاده میکنند شما زندگی پیشکسوتان را که بررسی کنید به این موضوع پی خواهید برد که اکثر آثار ماندگار آنها حاصل پژوهشها و مطالعات آنها است.
وی در ادامه به آثار استاد محمد جلیل عندلیبی اشاره داشت و گفت:آثار ایشان در موسیقی بگونهای عارفانه بسیار ماندگار است زیرا که ایشان هنرمندی است که خود از دل موسیقی خانقاهی بیرون آمده و از نزدیک این نوع موسیقی را تجربه کرده است.
وی ادامه داد:ایشان آگاهی کاملی از این موسیقی دارد و مردی اهل پژوهش است و بههمین دلیل آثارشان بر دل مینشیند و در اذهان ماندگار است.
وی در ادامه افزود:روحیه پژوھش محوری هنرمند در فراگیری هنر موسیقی امکانی را فراهم می نماید تا هنرمند در انتخاب شعر مناسب فلان مجلس و متعاقب آن آواز مختص آن فضا را اجرا نماید؛ مثلا اگر قرار براین باشد که در یک مجلس اندوه و مصیبت حضور داشته باشد شعر مناسب حال وهوای آن مجلس غم وماتم را پیدا کند ویا درصورت حضور درمجلس انسی هنری اکابر واعاظم شعر مناسب آن فضا را انتخاب کند.
صحرایی در ادامه گفتگو برای حفظ آثار موسیقی فاخر و اصیل ایرانی پیشنهادات وراهکاراهایی ارائه داد وگفت: مسلما این وظیفه خطیر برعهده اشخاص حقوقی و تصمیمگیرندگانی است که دارای مسئولیت های اجرایی هستند که با اتخاذ سیاست گذاری های صحیح فرهنگی و هنری به صورت خرد و کلان در حفظ آثار و نشر آثار هنری یا موسیقی؛ باید همتی سترگی ازخود نشان بدهند تا با انجام اقداماتی عملی سازنده و راهگشا باشند؛ ولی آنچه که در نظر حقیر دلباخته موسیقی و آواز اصیل ایرانی می آید بازگو می نمایم امیداست از این توشه برآمده ازعشق رهیافتی یافت وراهگشا باشد
وی اظهارداشت:در گام نخست پرورش ذائقه هنری مخاطب در ایجاد جذابیت و مقبولیت هاست.
وی گفت:ذائقه نسل ما؛ تربیت شده زمانی هست که رسانهها به این اندازه نبود ومردم به برنامه های رادیو و تلویزیون خیلی اهمیت میدادند.
مثلا رادیو برنامه فوقالعاده زیبا و پرمحتوای داشت تحت عنوان “گلهای رنگارنگ” بود؛ به درستی این برنامه بازتابی از فرهنگ وهنر ناب آواز اصیل ایرانی که آمیخته با ادب و شعر ایرانی بود .
وی اضافه کرد: دراین برنامه نمایشی از گنجینهای ازشعر و ادب، مزین به هنر آواز ایرانی که با عواطف و احساسات ناب و زلال ایرانی تقدیم هنردوستان می شد.
وی افزود :از ثمرات درخشان این در آمیختگی ادبیاتِ غنی کهن و فاخر ایران زمین با موسیقی دل انگیز آواز سنتی ایران؛ اعتلا و محبوبیت روز افزون موسیقی و آواز ایرانی نزد مشتاقان بود و هروز تعداد آنان افزوده می شد که برآیند ارزنده آن علاقمندی وگرایش نسل جوان به شعر و موسیقی و آهنگ ملی و میهنی خودشان بود.
وی افزود:پرورش ذائقه مبتنی بر نیاز روح جامعه است؛ طی دهه اخیر نمیتوانید اثری ماندگار را در انواع موسیقیها پیدا کنید که در ذهنها بماند در حالی که در دهه پنجاه، شصت و حتی در میانه دهه هفتاد آثاری تولید شده که تا امروز در ذهن مردم ماندگار شده است.
این پژوهشگر موسیقی یکی اقدامات اجرایی غیرمنصفانه متولیان فرهنگی ثبت موسیقی سلیقه ای خودشان برشمرد و اضافه نمود:برخی ازسیاست های غلط؛ موسیقی امروزی را به نوعی بر جایگزینی از موسیقی سنتی قلمداد نموده است واین درحالی است هرنوع از سبک های موسیقی جایگاه و اعتبار خود را داشته است و نباید مدام از رادیو و تلویزیون سلیقه ای پخش واشاعه شود؛ زیرا این امر موجب پایین آمدن سطح آثار تولیدی و نزول سلیقه مردم یا بهتر است بگوییم ذائقه عادی شدهای که خود افراد هم از آن خبر ندارند؛ مهمترین نتایج این سهل انگاری است. امروز اینست که مردم نمیتوانند موسیقی خوب و درست را تشخیص بدهند.
وی تاکید کرد وگفت:سیاست های اجرایی باید توسط افراد کارشناس و متعهد و کارآزموه موسیقی اصیل سنتی تدوین شود.
وی از دیگر پیشنهادات خود برای جذب جوانان و نوجوانان علاقهمند در حفظ موسیقی اصیل وحفظ فرهنگ کهن فاخر ایران زمین گفت: این رویکردهای فرهنگ سازی باید به طور سیستماتیک نهادینه شود؛ ازجمله این اقدامات اجرایی تشویق فرهنگ مطالعه وکتابخوانی از سطوح ابتدایی تحصیلی در آموزش وپرورش است به طوری که آشنایی دانش آموزان از تاریخ و ادب و فرهنگ کهن کشور در روح و روان کودک ایرانی ساری وجاری شود تا این امر انگیزشی در ایجاد انس و الفت با فرهنگ غنی گذشته پدیدارشود.
وی گفت: ازنتایج مطلوب و بهینه آن در آینده اینست که نسل جوان عهده دار حفظ و گسترش فرهنگ اصیل وخلق آثار هنری ناب را در سرلوحه امور خود قرار خواهند داد.
این پژوهشگرموسیقی درتحلیل سطوح تفکری موسیقی؛ گرایش جوانان به انتخاب آثار سبک و گذرا موسیقی آسان پذیری خوراک فکری آنها دانست وگفت: متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی؛ آمار مطالعه و کتابخوانی پایین آمده و در نتیجه موسیقی اصیل ایرانی نیز که آبشخور اصلی آن اندیشه، تفکر و به نوعی فلسفی است تنزل نموده و در نتیجه در انتخاب نوع موسیقی افراد نیز که تحت تاثیر نحوه اندیشیدن و تفکر آنها می باشد.
وی اضافه کرد:انتخاب موسیقی ها سبک و ضعیف شده بجای آوازهای اصیل و وزین ایرانی است وبه تعبیراستادفاضل جمشیدی این قبیل کارها آثار فست فودی درمقایسه باغذاهای زیبا وخوشمزه سنتی است.
وی افزود:قطعا موسیقی در سطح پایین نشانگر تفکرات سطح پایین است؛ متاسفانه در بازار موسیقی، آثاری به اسم موسیقی اصیل ایرانی ارائه میشود که صرفاً کلام فارسی دارند نه در شکل ، فرم و ملودی و ریتم تجانسی به موسیقی اصیل ایرانی ندارند و اتفاقا به همین دلیل هم هست که در اذهان اثر ماندگاری و تاثیرگذاری عمیقی ندارند و صرفاً به شکل تجمع صدایی است که پس از مدتی کلا فراموش می شود زیرا موسیقی واقعی ایرانی ریشه دار و اصیل است که تاعمق جان رخنه میکند و پایدار می ماند.
صحرایی بستر سازی و زمینه سازی های بهینه فرهنگی و هنری از طرف مدیران فرهنگی هنری و متولیان امور بسیارضروری دانست و تاکید کرد: ورود نسل جوان به عرصه هنر و خلق آثار ارزشمند نیازمند فضا سازی وسیاست گذاری های مطلوب فرهنگی در جذب وهدایت آنها بر سرمایه گذاری هنری وفرهنگی بر آثار اصیل وسنتی است.
وی افزود: دراین راستا تدوین سیاستهای حمایتی ازاصحاب هنر راهبردی است ومتولیان امور بایدبمنظور پاسداشت و حفظ و ماندگاری هنرناب موسیقی ایران از پیشکسوتان و اساتید فن حمایتهای همه جانبه را داشته باشند به ویژه در زمینه تولید این آثار؛نبایستی استاد هنرمندی که خون دل خورده است وبا پشتکار و سختی و مشقت تمرین هنری آموزی کرده است و می خواهد ثمره آن بعنوان اثری درحفظ وگسترش هنر اصیل ایرانی ارائه دهد دچار مشکلات عدیده ای شود.
وی افزود: توجه به تامین معیشت وامور مالی هنرمندان از ضروریات سیاستهای حمایتی و تشویقی دولت درجهت رشدوارتقا موسیقی اصیل ایرانی عنوان کرد وتصریح کرد:هنرمند بدون هیچ دغدغه ای اقتصادی مالی وحتی معیشتی صرفا باید درکار خود متمرکز بوده تا برای خلق اثر هنری خودش در آرامش و آسایش وطیب خاطر باشد در غیر اینصورت وجود این مشکلات به طور کلی می تواند مانع رشد و گسترش و حفظ وحتی خلق آثار هنری ارزنده باشند.
تهیه وتنظیم:جلال بهمنی
بازسازی تصنیف دلشدگان
ساخته استاد حسین علیزاده
تنظیم و بازسازی و آواز ابتدایی جناب وحید تاج
با اجرای مشترک
وحید تاج
مهرداد پیکرزاده
هانیه فرجی
تهمینه خانم
حسام صحرایی
نوازنده سه تار و بم سه تار
خانم تهمینه شاهسواری
نوازنده تنبک مسلم سلیمانی
صدابرداران حامد سلمان پور
فایل صوتی:
فایل ویدیویی:
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: